Saturday, October 2, 2010

JURNAL PENTAKSIRAN DALAM TALIAN & UJIAN DALAM TALIAN

1.0 TAJUK BAGI JURNAL         

JURNAL 1: How can online observation support the assessment and feedback, onclassroom performance, to trainee teachers at a distance and in real time?
(Martin Dyke, Alan Harding dan Sue Liddon, University of Southampton, UK)

JURNAL 2: Online peer assessment in an inservice science and mathematics teacher education course
(Meichun Lydia Wena and Chin-Chung Tsaib Changhua University of Education, Taiwan; bNational Taiwan University of Science and Technology, Taiwan)

JURNAL 3: Supporting the preparation of beginning teachers with online assessment products
(Brett Everhart Lock Haven University dan Kris Hogarty University of South Florida)

JURNAL PERTAMA
            Menurut Martin Dyke, Alan Harding and Sue Liddon (2008) , kajian ini dilakukan sebagai sebahagian daripada skim perintis awal latihan guru dibiayai oleh DfES Standard Unit dan berusaha untuk meningkatkan pemahaman tentang penggunaan video digital sebagai prasarana untuk memudahkan pemerhatian mengajar. Tujuan sebenar kajian ini adalah untuk mengembangkan dasar operasi, prosedur dan cadangan untuk pengamatan jarak jauh, analisis dan maklum balas prestasi pengajaran.
            Martin Dyke, Alan Harding and Sue Liddon (2008), menggunakan kajian kes terhadap pertemuan terdiri daripada persembahan dari tujuan kajian diikuti dengan sesi soalan dan jawapan. Bahagian kedua dari setiap pertemuan terdiri daripada individu menyelesaikan soalan kaji selidik yang dibuat untuk mendapatkan sikap peserta dan keutamaan terhadap penggunaan teknologi video conferencing untuk mengamati dan memberikan maklum balas terhadap pengajaran. Perundingan awal dan soalan kaji selidik diselesaikan oleh perkhidmatan 118 peserta latihan guru. Selanjutnya prosedur pemerhatian standard dibangunkan. Kriteria untuk pemerhatian diadaptasi dari keterangan skala yang digunakan oleh OfSTED dan Pembelajaran Orang Dewasa Inspektorat (ALI) untuk tujuan jaminan kualiti (OfSTED 2005). Protokol ini disediakan untuk pengukuran yang:
 i) menilai pengajaran;
 ii) mencatat keterangan pemantau pengajaran dan respon peserta untuk proses, dan
iii) mencatat keberkesanan teknologi memudahkan pemerhatian.

            Unsur kunci dari Objektif  adalah untuk menilai apakah hasil dari pemerhatian online
adalah sebagai sah dan boleh dipercayai sebagai orang-orang pemerhati di dalam kelas.
Para penyelidik membuat perbandingan apakah pemerhati online dan pemerhatian pengajaran di dalam kelas yang dinyatakan dalam cara yang sama, mencapai penilaian sumatif sama dan memberikan maklum balas yang serupa.
            Pemerhatian penilaian sumatif digunakan untuk membandingkan kebolehpercayaan antara pemerhati, untuk menyiasat apakah keterangan pemerhati online dan di dalam kelas dan penilaian tentang berkorelasi prestasi. Berdasarkan pemerhatian terpencil, guru yang menjalani latihan diamati dan pemerhatian kelas-berasaskan informal diwawancara tentang proses, keberkesanan dan bagaimana dapat ditingkatkan.
            Martin Dyke, Alan Harding and Sue Liddon (2008), mendapati bahawa keputusan yang diperolehi daripada soalan soal selidik mengenai pendekatan pemerhatian jelas belum dapat diterima beberapa guru peserta latihan. Protokol untuk pemerhatian talian digital dikembangkan dari soalan soal selidik perundingan dan melalui ujian awal pemerhatian.
            Martin Dyke, Alan Harding and Sue Liddon (2008), membuat kesimpulan bahawa mereka yakin, dalam konteks di mana penggunaan talian sinkron pemerhatian diuji, keterangan pengajaran dan penilaian online pemerhati setanding dengan pemerhatian tatap muka. Ini adalah alternatif menghadapi tatap wajah atau pengajaran secara langsung dalam keadaan di mana pemerhati online mengenali guru dan memahami organisasi di mana mereka mengajar.

KRITIKAN ANALISI KAJIAN

Berdasarkan kepada penjelasan mengenai jurnal pertama di atas didapati bahawa penyelidik iaitu Martin Dyke, Alan Harding and Sue Liddon (2008), membuat kajian ini dengan melakukan kajian terhadap kajian lepas atau kajian literatur berkenaan topik yang mereka ingin kaji. Di mana mereka mendapatkan isu-isu yang berkaitan dengan topik mereka dan dimasukkan ke dalam pengenalan dalam kajian ini.
            Manakala bagi aspek metodologi pula Martin Dyke, Alan Harding and Sue Liddon (2008), menggunakan metod kajian kes dan sebagai pembangunan bagi kajian ini dan menggunakan pendekatan kualitatifdan kuantitaif iaitu mereka mengagihkan soalan soal selidik kepada 118 guru praktikal. Selain daripada itu, penggunaan video conferencing untuk meneroka dan memberi maklum balas terhadap pengajaran guru. Bagi saya, metodologi yang digunakan oleh mereka adalah lengkap, di mana mereka menilai hasil dapatan mereka berdasarkan 2 objektif yang dikemukakan.
            Bagi kesimpulan kajian ini, Martin Dyke, Alan Harding and Sue Liddon (2008), membuat kesimpulan secara terus hasil daripada pemerhatian mereka serta ekperimen mereka kepada 118 orang guru praktikal terhadap penilaian online yang dikaji. Dan mereka bersependapat bahawa P&P secara online merupakan satu kaedah alternatif kepada guru serta pelajar dalam meningkatkan proses P&P.
            Implikasi kajian kepada orang ramai. Penyelidikan ini telah memberikan maklumat yang berguna yang berkaitan dengan menggunakan penilaian pengajaran dalam talian. Hasilnya, kepentingan perundingan dengan guru menyebabkan ulangan tentang apa apa yang kita anggap sebagai amalan yang baik dan profesional adab kesopanan dalam pemerhatian kelas tradisional.


JURNAL KEDUA

            Menurut Meichun Lydia Wena dan Chin-Chung Tsaib (2008), tujuan  kajian mereka adalah untuk merancang aktiviti penilaian rakan sebaya (peer) secara dalam talian bagi 37 orang sains guru dan matematik. Para guru dibahagikan kepada 12 kumpulan, dan masing-masing kumpulan diminta untuk mengajukan proposal tesis master pada akhir kajian kaedah saja. Setiap peserta memberikan maklum balas dan peringkat kepada beberapa kumpulan projek selama tiga pusingan kegiatan penilaian peer online. Dua pengajar 'skor dan skor rakan sebaya 'berada di peringkat rendah kepada pertengahan kolerasi/hubungan.  
            Meichun Lydia Wena dan Chin-Chung Tsaib (2008), menjelaskan dapatan kajian hasil analisis. Kajian ini mendapati bahawa rakan sebaya 'dan pengajar' skor meningkat dari masa ke masa, menunjukkan bahawa 'penilaian dan maklum balas positif bagi peningkatan projek kumpulan individu. Maklum balas peserta untuk kumpulan-kumpulan berkaitan mereka juga meningkat. Penambahbaikan komen/maklum balas daripada rakan sebaya dan dalam projek-projek kumpulan menunjukkan bahawa aktiviti dan arahan online sangat membantu dalam meningkatkan kualiti belajar peserta.
            Meichun Lydia Wena dan Chin-Chung Tsaib (2008), membuat kesimpulan bahawa kualiti kumpulan projek dan maklum balas peserta meningkat, tetapi penurunan sikap terhadap penilaian sejawat dijumpai. Penilaian rakan sebaya (peer) berasaskan web adalah cara yang berkesan untuk membantu pelajar untuk memeriksa kemajuan mereka atau pembelajaran, dan guru perlu menyesuaikan diri dengan latihan tersebut (peer online assessment) sebelum mereka menggunakannya di dalam kelas mereka.

KRITIKAN ANALISIS KAJIAN

Berdasarkan kepada penjelasan mengenai jurnal kedua di atas didapati bahawa penyelidik iaitu Meichun Lydia Wena dan Chin-Chung Tsaib (2008), membuat kajian ini dengan melakukan kajian terhadap kajian lepas atau kajian literatur berkenaan topik yang mereka ingin kaji. Di mana mereka mendapatkan isu-isu yang berkaitan dengan topik mereka dan dimasukkan ke dalam pengenalan dalam kajian ini.
            Manakala bagi aspek metodologi pula Meichun Lydia Wena dan Chin-Chung Tsaib (2008), menggunakan metod ekperimen dan kajian kes sebagai pembangunan bagi kajian ini dan menggunakan pendekatan kuatitatif dan kualitatif. Bagi saya, metodologi yang digunakan oleh mereka adalah lengkap, di mana mereka ada menjelaskan dengan lebih jelas mengenai metod, instrumen serta responden yang digunakan. Sebagai contoh, beliau menjelaskan berapa orang peserta yang digunakan iaitu 37 orang guru sains dan matematik yang terlibat dalam program pendidikan sarjana.
            Bagi kesimpulan kajian ini, penyelidik membuat kesimpulan secara terus hasil daripada pemerhatian beliau serta ekperimen mereka kepada 37 orang guru sains dan matematik terhadap penilaian online para pelajar yang dikaji. Dan kesimpulan mereka adalah relevan dengan apa yang didapati dari hasil keseluruhan keputusan kajian.
            Terdapat implikasi kajian kepada orang ramai. Penyelidikan ini telah memberikan maklumat yang berguna yang berkaitan dengan menggunakan penilaian peer dalam talian. Hasilnya menunjukkan masa depan yang menjanjikan dalam mengintegrasikan peer online penilaian intern dalam program guru ilmu pendidikan untuk meningkatkan kualiti pembelajaran.


JURNAL KETIGA
Menurut Brett Everhart dan Kris Hogarty, objektif kertas ini adalah untuk menggambarkan cara di mana produk talian boleh digunakan untuk bekerja bagi calon guru memaparkan 'yang menunjukkan apa para ahli membuat tuntutan set selain lulusan dari program yang patut dicontohi dari mereka.
            Bukti ini dapat dikumpulkan dan dipisahkan untuk menunjukkan kesiapan calon menjadi guru tahun pertama dalam pelbagai tatacara di sekolah. Antara kajian yang dilakukan adalah terhadap ePortfolio yang merupakan satu dokumen elektronik yang
diformat sebagai sebuah laman web dan elektronik alternatif untuk kertas yang lebih tradisional portfolio.
            Berdasarkan kajian yang dilakukan, didapati ePortfolio ini memudahkan integrasi komponen program penting (Penilaian otentik, klinikal amalan, dll) dan menyediakan forum untuk menyatukan bukti amalan teori berasaskan ' praktikal/amalan terbaik  dengan pengalaman dunia nyata dan refleksi pelajar.
            Brett Everhart dan Kris Hogarty , membuat kesimpulan bahawa proses ini akan membolehkan guru program pendidikan dan mereka K-12 rakan kongsi untuk mempersiapkan awal guru bersama-sama dan menggunakan penilaian produk online untuk dokumen-dokumen persiapan peringkat dan mengenalpasti kekuatan dan kemungkinan daerah untuk pembaikan dalam program-program persiapan guru.
KRITIKAN ANALISIS KAJIAN

Berdasarkan kepada penjelasan mengenai jurnal ketiga di atas didapati bahawa penyelidik iaitu Brett Everhart dan Kris Hogarty membuat kajian ini dengan melakukan kajian terhadap kajian lepas atau kajian literatur berkenaan topik yang mereka ingin kaji. Di mana mereka mendapatkan isu-isu yang berkaitan dengan topik mereka dan dimasukkan ke dalam pengenalan dalam kajian ini.
            Manakala bagi aspek metodologi pula Brett Everhart dan Kris Hogarty tidak menjelaskan dengan lebih terperinci mengenai metodologi yang digunakan oleh mereka dalam kajian ini. Mereka lebih menekankan kepada model-model penilaian online serta perancangan kurikulum yang harus dilakukan oleh para guru.
            Brett Everhart dan Kris Hogarty juga turut tidak menyatakan kesimpulan bagi kajian ini. Sebaliknya mereka membuat ringkasan mengenai tentang kajian yang mereka lakukan.
            Terdapat implikasi kajian ini kepada orang ramai. Penyelidikan ini telah memberikan maklumat yang berguna kepada para guru untuk membolehkan guru tersebut membuat persediaan terhadap penggunaan ePortfolio yang perlu digunakan oleh mereka.

No comments:

Post a Comment