Saturday, October 2, 2010

JURNAL KESAHAN & KEBOLEHPERCAYAAN INSTRUMEN

1.0 TAJUK BAGI JURNAL         

JURNAL 1: Trusting teachers’ judgement: research evidence of the reliability and validity of teachers’ assessment used for summative purposes
 (Wynne Harlen, 2005)

JURNAL 2:  Kebolehpercayaan modul program maju diri (pmd) jabatan pendidikan selangor
(Jamaludin Ahmad, Sidek Mohd Noah, Rusnani Abdul Kadir, Shamsuddin Ahmad & Tajularipin Sulaiman)

JURNAL PERTAMA

            Menurut Wynne Harlen (2005), tujuan kajian ini adalah mengenai kebolehpercayaan dan kesahihan penilaian guru yang digunakan untuk tujuan sumatif.  
            Wynne Harlen (2005), mengemukakan beberapa soalan utama, meninjau juga membahas pertanyaan 'Apa keadaan mempengaruhi kebolehpercayaan dan kesahan guru sumatif penilaian 'Cari awal? untuk kajian yang memenuhi kriteria inklusi jelas perkaitan dijumpai 431 potensi kajian yang relevan. Jumlah ini secara berperingkat dikurangkan, melalui ulasan sistematik prosedur, untuk 30 kajian, yang secara khusus ditujukan soalan ulasan. Kajian ini dikenakan ekstraksi data yang mendalam dilakukan secara independen oleh dua penyelidik, diikuti dengan rekonsiliasi dari setiap perbezaan penafsiran. Prosedur ini juga digunakan untuk menilai berat bukti yang diberikan untuk meninjau melalui kajian masing-masing sehingga penekanan yang lebih besar dapat diberikan untuk penemuan daripada kajian yang paling relevan dan metodologi suara.
            Wynne Harlen (2005), menyatakan penemuan dari tinjauan tidak bererti merupakan sokongan terhadap penilaian guru; ada bukti kebolehpercayaan rendah dan bias dalam penilaian guru dibuat dalam keadaan tertentu. Namun, hal ini harus dipertimbangkan terhadap kesahihan rendah dan lebih rendah daripada umumnya diandaikan kebolehpercayaan ujian luaran.
            Kebolehpercayaan dari hasil penilaian, yang mungkin berupa skor ujian atau ringkasan grade atau tanda-tanda, adalah sejauh yang boleh dikatakan tepat dan tidak dipengaruhi oleh, misalnya, acara tertentu atau yang melakukan penandaan atau grading. Dengan demikian kebolehpercayaan sering dikenalpasti sebagai, dan diukur dengan, sejauh mana, 'jika penilaian itu harus diulang, keputusan kedua-dua akan bersetuju dengan yang pertama ' (Harlen, 2000, hal 111). Kesahan merujuk pada apa yang dinilai dan seberapa baik ini sesuai dengan perilaku atau membina tersebut memang ditujukan untuk menguji atau menilai.
            Tetapi kesahihan bukanlah konsep yang sederhana dan pelbagai bentuk itu dikenalpasti sesuai dengan dasar penilaian kesahihan, termasuk kesahihan muka, kesahihan konkuren, kesahihan konstruk.

            Perbincangan tentang bagaimana meningkatkan kebolehpercayaan penilaian sumatif guru difokuskan pada lima jenis tindakan yang dikenalpasti dalam kajian. Ini berkaitan dengan: yang spesifikasi tugasan, spesifikasi kriteria penilaian; latihan guru dalam kaedah penilaian; moderasi dari hasil dari penilaian guru; dan pembangunan sebuah 'komuniti penilaian' di sekolah masing-masing direka untuk meningkatkan kepercayaan pada pertimbangan profesional guru guru diri sendiri maupun di kalangan pengguna penilaian.
KRITIKAN ANALISIS KAJIAN

Berdasarkan kepada penjelasan mengenai jurnal ketiga di atas didapati bahawa penyelidik iaitu . Wynne Harlen (2005), membuat kajian ini dengan melakukan kajian terhadap kajian lepas atau kajian literatur berkenaan topik yang mereka ingin kaji. Di mana mereka mendapatkan isu-isu yang berkaitan dengan topik mereka dan dimasukkan ke dalam pengenalan bagi kajian ini.
            Manakala bagi aspek metodologi Wynne Harlen (2005), menerangkan mengenai metodologi yang digunakan dalam kajian mereka. Ulasan sistematik kajian dilakukan dengan menggunakan prosedur dan instrumen devized oleh eppi-Pusat. Ini melibatkan beberapa peringkat ditakrifkan dengan baik, masing-masing didokumentasikan dan tunduk pada prosedur jaminan kualiti. Proses bermula dengan pengenalan soalan tinjauan dan butiran rancangan untuk ulasan di sebuah protokol ulasan, di mana ia merupakan peer-refereed.
            Bagi kesimpulan kajian ini, Wynne Harlen (2005), tidak membuat kesimpulan secara umum hasil daripada pemerhatian mereka tetapi beliau membuat perbincangan terhadap hasil dapatan yang diperolehi.
            Penemuan juga menunjukkan cara-cara mengatasi kekurangan penilaian guru dan menyebabkan implikasi untuk penilaian dasar, amalan dan kajian, yang diajukan dalam bahagian akhir kertas.




JURNAL KEDUA

            Menurut Jamaludin Ahmad, Sidek Mohd Noah, Rusnani Abdul Kadir, Shamsuddin Ahmad & Tajularipin Sulaiman, tujuan kajian ini adalah untuk menentukan pekali kebolehpercayaan modul Program Maju Diri (PMD) yang telah dilaksanakan oleh Jabatan Pendidikan Selangor di kalangan pelajar sekolah menengah bantuan penuh kerajaan yang berada tingkatan 1 hingga 5. Secara khusus kajian ini dijalankan bertujuan untuk meneliti dan menentukan pekali kebolehpercayaan modul Program Maju Diri (PMD), yang terdiri daripada tiga sub modul iaitu sub-modul PIC, sub-modul PCI dan sub-modul PND.
            Para penyelidik menggunakan rekabentuk eksperimen bagi kajian ini kerana ianya merupakan satu pendekatan untuk menentukan kesan sesuatu olahan pembolehubah tidak bersandar (modul PMD) ke atas pembolehubah bersandar (motivasi Pencapaian). Dengan lain perkataan, subjek kajian akan diberi rawatan dengan mengikuti modul PMD dan setelah itu subjek kajian menjawab soalselidik kebolehpercayaan bagi menentukan nilai pekali kebolehpercayaan modul PMD tersebut. Setelah nilai pekali kebolehpercayaan modul PMD diperolehi dan didapati nilainya tinggi maka baharulah modul PMD boleh menentukan kesan pembolehubah tidak bersandar ke atas pembolehubah bersandar.
            Para penyelidik menyatakan bahawa, semasa proses melatih ini, juga dilakukan penyemakan, pembaikan, pembetulan serta permurnian modul PMD. Seterusnya proses melatih guru-guru pelaksana di setiap buah sekolah menengah dilakukan. Di peringkat ini juga telah dilakukan penyemakan, pembaikan, pembetulan dan permurnian modul PMD.
            Para penyelidik membuat perbincangan berdasarkan kepada dapatan kajian ini membuktikan bahawa modul PMD Jabatan Pendidikan Selangor mempunyai nilai pekali kebolehpercayaan yang tinggi. Jika dibuat perbandingan keputusan nilai kebolehpercayaan modul PMD menunjukkan bahawa sub modul Pendekatan Insan Cemerlang (PIC) memaparkan nilai pekali kebolehpercayaan yang paling baik berbanding dengan sub modul Pendekatan Cahaya Iman (PCI) dan sub modul Pendekatan Nilai Diri (PND).

KRITIKAN ANALISIS KAJIAN

Berdasarkan kepada penjelasan mengenai jurnal kedua di atas didapati bahawa penyelidik iaitu . Jamaludin Ahmad, Sidek Mohd Noah, Rusnani Abdul Kadir, Shamsuddin Ahmad & Tajularipin Sulaiman, membuat kajian ini dengan melakukan kajian terhadap kajian lepas atau kajian literatur berkenaan topik yang mereka ingin kaji. Di mana mereka mendapatkan isu-isu yang berkaitan dengan topik mereka dan dimasukkan ke dalam penyataan masalah bagi kajian ini.
            Manakala bagi aspek metodologi Jamaludin Ahmad, Sidek Mohd Noah, Rusnani Abdul Kadir, Shamsuddin Ahmad & Tajularipin Sulaiman,menerangkan mengenai metodologi yang digunakan dalam kajian mereka. Penggunaan metodologi dibahagikan kepada 3 bahagian iaitu reka bentuk kajian, tempat kajian dan subjek kajian. Reka bentuk yang digunakan adalah eksperimen.
            Sebagai kesimpulannya, seseorang penyelidik perlulah menitikberatkan kesahan dan kebolehpercayaan instrumen dan data kajian, kerana ia akan menentukan kesahan dan kebolehpercayaan hasil kajian. Dicadangkan teknik triangulasi (soal selidik, temu bual dan pemerhatian juga dokumen) digunakan sebagai instrumen pengumpulan data bagi menyokong dan mengukuhkan antara satu data dengan data yang lain, dengan harapan kelemahan data yang dipungut melalui soal selidik akan dineutralkan oleh data yang dikumpul daripada temu bual dan pemerhatian atau sebaliknya, di samping penggunaan sampel yang bersifat hetrogenus yang mewakili seluruh Malaysia.
            Bagi implikasi terhadap kajian ini, Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa modul PMD Jabatan Pendidikan Selangor telah mempunyai nilai pekali kebolehpercayaan yang baik. Kesemua 11 sub-modul PMD telah diterima pakai sebagai alat yang boleh memberi bimbingan, motivasi, sokongan, semangat, nasihat, dan pandangan ke arah membawa pelajar sekolah menengah menuju tahap kecemerlangan menyeluruh daripada aspek jasmani, emosi, rohani dan intelek berteraskan Falsafah Pendidikan Negara.
           

No comments:

Post a Comment