Saturday, October 2, 2010

JURNAL PENGUKURAN

1.0 TAJUK BAGI JURNAL         

JURNAL 1: Methods and uses of classroom assessments employed in teaching grades three through five in five school districts in the mississippi delta
(Dr. garheld burke, jr. dan Dr. ying wang) Mississippi Valley State University Itta Bena, Mississippi

JURNAL 2: An Online Synchronous Test for Professional Interpreters
(Nian-Shing Chen and Leong Ko)

JURNAL 3: Cognitive styles, dynamic geometry and measurement performance
(Demetra Pitta-Pantazi & Constantinos Christou)


JURNAL PERTAMA

            Menurut Dr. Garheld Burke, Jr. dan Dr. ying Wang, mereka menyediakan 4 objektif iaitu:
(a) Mengenalpasti strategi penilaian formatif yang sebenarnya digunakan oleh para guru
dari kelas tiga hingga lima yang mengajar membaca dan matematik di lima sekolah daerah Delta Mississippi,
(b) Menentukan apabila responden kajian percaya bahawa mereka penilaian kelas item yang selaras dengan Mississippi Uji Kurikulum (MCT),
(c) Menerangkan keberkesanan pembangunan profesional kegiatan yang berkaitan dengan penilaian seperti yang dirasakan oleh para guru dari kelas tiga hingga lima di lima sekolah daerah Mississippi Delta, dan
 (d) Mengenalpasti halangan untuk membuat positif perubahan penilaian formatif pendekatan dihadapi oleh guru kelas tiga sampai lima di lima sekolah kabupaten di Delta Mississippi.
            Dr. Garheld Burke, Jr. dan Dr. ying Wang menyatakan bahawa subjek dalam kajian ini adalah guru dari kelas tiga hingga lima di lima awam sekolah daerah Mississippi Delta. Sekolah tersebut peringkat diukur oleh Lembaga Pendidikan Negara menunjukkan bahawa prestasi pelajar pada standard ujian relatif rendah, dan pelajar peringkat kelulusan dari mereka sekolah kabupaten versus tahap drop out yang sekurang-kurangnya agak out-of-perkadaran dengan kawasan kumpulan rakan sebaya.
            Hasil daripada dapatan, Dr. Garheld Burke, Jr. dan Dr. ying Wang menyatakan bahawa guru menggunakan semua teknik penilaian yang disenaraikan iaitu soalan soal selidik: pensildan kertas ujian, rubrik dan panduan skoring, terbuka-respon pertanyaan, projek pelajar /produk dan persembahan, penilaian prestasi, dibantu komputer ujian, menulis, jurnal dan belajar log, pendaftaran, pengamatan harian pelajar, portfolio, teknik soal siasat, mahasiswa buatan pertanyaan, dan lain-lain. Pemerhatian harian pelajar yang paling sering Teknik dilaporkan digunakan, diikuti dengan mempersoalkan teknik, pensil dan kertas ujian, penilaian prestasi, dan menulis. Portfolio dan pelajar membuat pertanyaan adalah teknik yang paling sering dilaporkan yang jarang digunakan, diikuti dengan ujian dengan bantuan komputer dan check- Usts.
            Garheld Burke, Jr. dan Dr. ying Wang membuat kesimpulan bahawa berdasarkan pembolehubah tahun pengalaman, tahap pendidikan, dan pilihan yang dipilih untuk mendapatkan lesen, masing-masing sekolah mempunyai kakitangan fakulti cukup untuk perancangan dan pelaksanaan kurikulum yang koheren dan mempertahankan hubungan kerja yang positif di kalangan guru. Pemerhatian mungkin yang terbaik bererti untuk menilai beberapa aspek pembelajaran dan pembangunan seperti sebagai kebiasaan kerja atau bercakap dan mendengar kemahiran.

KRITIKAN ANALISIS KAJIAN

Berdasarkan kepada penjelasan mengenai jurnal pertama di atas didapati bahawa penyelidik iaitu . Garheld Burke, Jr. dan Dr. ying Wang membuat kajian ini dengan melakukan kajian terhadap kajian lepas atau kajian literatur berkenaan topik yang mereka ingin kaji. Di mana mereka mendapatkan isu-isu yang berkaitan dengan topik mereka dan dimasukkan ke dalam pengenalan dalam kajian ini.
            Manakala bagi aspek metodologi pula Garheld Burke, Jr. dan Dr. ying Wang menggunakan metod kajian kes dan sebagai pembangunan bagi kajian ini dan menggunakan pendekatan kualitatifdan kuantitaif iaitu mereka mengagihkan soalan soal selidik
            Bagi kesimpulan kajian ini, Garheld Burke, Jr. dan Dr. ying Wang membuat kesimpulan secara terus hasil daripada pemerhatian mereka
            Implikasi kajian kepada orang ramai. Penyelidikan ini telah memberikan maklumat yang berguna yang berkaitan dengan pengukuran yang digunakan dalam kajian.



JURNAL KEDUA

            Menurut Nian-Shing Chen and Leong Ko (2010), tujuan kajian ini dilakukan adalah untuk merancang dan melakukan ujian online menterjemah untuk beberapa calon serentak dan
bersamaan dengan menggunakan model uji NAATI. Penemuan kajian menunjukkan bahawa, secara teknikal, adalah layak untuk melakukan uji talian menafsirkan dalam mod sinkron. Model uji berdasarkan uji akreditasi untuk Juru Profesional dihasilkan oleh Akreditasi Nasional Kewenangan dan Juru Translators (NAATI) di Australia.
            Secara khusus, menguji komponen-komponen yang terlibat menafsirkan-khusus seperti dialog menafsirkan, terjemahan penglihatan, dan berturut-turut menafsirkan, seperti juga non-menafsirkan komponen-khusus seperti sebagai soalan mengenai isu-isu etika. Ujian dilakukan langsung serentak dan bersamaan dengan beberapa calon - iaitu, semua calon diuji di lokasi mereka sendiri pada masa yang sama.
            Menurut Nian-Shing Chen and Leong Ko (2010), metodologi yang digunakan adalah ekperimen di mana setelah percubaan, calon diminta untuk mengisi borang soal selidik (seperti dalam Lampiran A) mengenai pelbagai isu berkaitan dengan bahagian ujian. Mereka juga dijemput untuk memberi komen terbuka. Bahagian ini menyajikan perbincangan dan analisa isu-isu yang relevan yang dikenalpasti dalam percubaan, menggabungkan kedua-dua pemerhatian pemeriksa dan pembantu pemeriksaan dan maklum balas dari para calon.
            Secara kesimpulannya, Nian-Shing Chen and Leong Ko (2010) menyatakan bahawa ketika teknologi canggih tersedia, ia juga akan lebih berfaedah ke atas penyelidikan yang lebih tepat/ berkesan, bagaimana calon-calon akan diuji secara serentak tanpa bertolak ansur terhadap keperluan dan keberkesanan ujian.

 KRITIKAN ANALISIS KAJIAN

Berdasarkan kepada penjelasan mengenai jurnal kedua di atas didapati bahawa penyelidik iaitu . Nian-Shing Chen and Leong Ko (2010), membuat kajian ini dengan melakukan kajian terhadap kajian lepas atau kajian literatur berkenaan topik yang mereka ingin kaji. Di mana mereka mendapatkan isu-isu yang berkaitan dengan topik mereka dan dimasukkan ke dalam pengenalan dalam kajian ini.
            Manakala bagi aspek metodologi Nian-Shing Chen and Leong Ko (2010), menggunakan metod kajian kes dan sebagai pembangunan bagi kajian ini dan menggunakan pendekatan kualitatifdan kuantitaif iaitu mereka mengagihkan soalan soal selidik
            Bagi kesimpulan kajian ini, Nian-Shing Chen and Leong Ko (2010), membuat kesimpulan secara terus hasil daripada pemerhatian mereka
            Implikasi kajian kepada orang ramai. Penyelidikan ini telah memberikan maklumat yang berguna yang berkaitan dengan pengukuran yang digunakan dalam kajian.
JURNAL KETIGA

            Menurut Demetra Pitta-Pantazi & Constantinos Christou (2008), melaporkan hasil daripada kajian empirik yang dilakukan untuk menyiasat pengaruh gaya kognitif pelajar terhadap prestasi dalam tugas pengukuran dalam dinamik geometri lingkungan belajar, dan untuk menjelajah kemampuan geometri dinamik pembelajaran di mengakomodasi gaya kognitif yang berbeza dan meningkatkan pembelajaran pelajar.
            Sebanyak 49 Siswa kelas 6 diuji dengan menggunakan VICS dan dilanjutkan WA CSA-ujian (Peterson, citra gaya verbal kognitif dan analisis gaya diperpanjang kognitif-holistik analitik Manual Uji-Pentadbiran. New Zealand: Peterson, 2005) untuk gaya kognitif. Hal yang sama pelajar juga diberikan ujian pra-dan pasca-ujian yang melibatkan 20 tugas pengukuran. Semua pelajar diajarkan unit dalam pengukuran (kawasan segi tiga dan jajaran genjang) dengan penggunaan geometri dinamik, setelah ujian-pra.
            Seperti yang diharapkan, perisian geometri dinamik tampaknya untuk mengakomodasi gaya kognitif yang berbeza dan meningkatkan pembelajaran pelajar. Namun, bertentangan dengan harapan, verbalisers dan wholist / verbalisers mereka mendapatkan lebih pengukuran prestasi di persekitaran geometri dinamik berbanding dengan pelajar yang mempunyai kecenderungan terhadap gaya kognitif yang lain.
            Secara kesimpulannya, Demetra Pitta-Pantazi & Constantinos Christou (2008), menyatakan bahawa hasilnya dibahas dalam hal sifat tugas ukuran yang diberikan kepada pelajar.

KRITIKAN ANALISIS KAJIAN

Berdasarkan kepada penjelasan mengenai jurnal kedua di atas didapati bahawa penyelidik iaitu . Demetra Pitta-Pantazi & Constantinos Christou (2008), membuat kajian ini dengan melakukan kajian terhadap kajian lepas atau kajian literatur berkenaan topik yang mereka ingin kaji. Di mana mereka mendapatkan isu-isu yang berkaitan dengan topik mereka dan dimasukkan ke dalam pengenalan dalam kajian ini.
            Manakala bagi aspek metodologi Demetra Pitta-Pantazi & Constantinos Christou (2008), menggunakan metod kajian kes dan sebagai pembangunan bagi kajian ini dan menggunakan pendekatan kualitatifdan kuantitaif iaitu mereka mengagihkan soalan soal selidik
            Bagi kesimpulan kajian ini, Demetra Pitta-Pantazi & Constantinos Christou (2008), membuat kesimpulan secara terus hasil daripada pemerhatian mereka
            Implikasi kajian kepada orang ramai. Penyelidikan ini telah memberikan maklumat yang berguna yang berkaitan dengan pengukuran yang digunakan dalam kajian.

No comments:

Post a Comment