Saturday, October 2, 2010

JURNAL PENTAKSIRAN FORMATIF

1.0 TAJUK BAGI JURNAL         

JURNAL 1: Web-based quiz-game-like formative assessment: /.tr4  Development and evaluation (Tzu-Hua Wang)
JURNAL 2: Classroom Discourse as a Tool to Enhance Formative Assessment and Practise in Science (Kate T. Andersona*, Steven J. Zuikera, Gita Taasoobshirazib and Daniel T. Hickeya) aIndiana University, USA; bThe University of Georgia, USA
JURNAL 3: Preparing Teachers to Make the Formative Assessment Process Integral to Science Teaching and Learning (Gayle A. Buck Æ Amy E. Trauth-Nare)
JURNAL 4: Penggunaan penilaian formatif sebagai proses melengkapkan gelung: satu usaha penambahbaikan
(Hamimi Fadziati A. Wahab, Mohd Taufiq Mohd Yusof, Hafizah Husain, Mohd Hairi Mohd Zaman dan Aini Hussain Jabatan Kejuruteraan Elektrik, Elektronik dan Sistem Fakulti Kejuruteraan dan Alam Bina)


JURNAL PERTAMA
           
            Menurut Tzu-Hua Wang (2007),  penyediaan artikel ini bertujuan untuk membangunkan sistem berasaskan web penilaian pilihan ganda kuiz-game seperti formatif, bernama GAM-WATA. Reka bentuk yang unik “Ask-Hint-Strategy”  menukar penilaian formatif berasaskan Web ke dalam permainan kuiz online.
            Tzu-Hua Wang (2007),  membuat  perbandingan berdasarkan keberkesanan dari tiga yang berbeza jenis penilaian formatif dalam lingkungan e-Learning: ujian kertas dan pensil (PPT), ujian berasaskan web yang biasa (NWBT) dan GAM-WATA. Secara keseluruhan, 165 pelajar (dari enam kelas) berpusat di Taiwan menyertai dalam kajian ini. Enam kelas pelajar kemudian dibahagikan menjadi tiga kumpulan dan masing-masing kumpulan secara rawak satu jenis penilaian formatif.
            Tzu-Hua Wang (2007),  mendapati bahawa hasil keseluruhan menunjukkan bahawa pelbagai jenis penilaian formatif telah signifikan berdasarkan pada keberkesanan e-Learning dan bahawa keberkesanan e-Learning dari pelajar dalam kelompok GAM-WATA menampakkan hasil lebih baik.
            Tzu-Hua Wang (2007),  membuat kesimpulan bahawa pelajar yang menyertai dalam kumpulan GAM-WATA lebih aktif dalam penilaian formatif berasaskan web untuk melakukan penilaian diri sendiri dibandingkan dengan pelajar dalam kelompok N-WBT. Keberkesanan penilaian formatif tidak akan secara signifikan diperbaiki hanya dengan menukar ujian kertas dan pensil dengan uji berasaskan Web. Srategi termasuk dalam GAM-WATA disyorkan untuk dipertimbangkan ketika para penyelidik reka bentuk web berasaskan sistem penilaian formatif di masa depan.

KRITIKAN ANALISI KAJIAN
            Berdasarkan kepada penjelasan mengenai jurnal pertama di atas didapati bahawa penyelidik iaitu Tzu-Hua Wang (2007),  membuat kajian ini dengan melakukan kajian terhadap kajian lepas atau kajian literatur berkenaan topik yang beliau ingin kaji. Di mana beliau membahagikan kajian literatur beliau kepada 2 iaitu : Formative assessment and learning effectiveness dan Design of a Web-based quiz-game-like formative assessment.
            Manakala bagi aspek metodologi pula, Tzu-Hua Wang (2007) menggunakan metod ekperimen sebagai pembangunan bagi kajian ini. Bagi saya, metodologi yang digunakan oleh beliau adalah lengkap, di mana beliau ada menjelaskan dengan lebih jelas mengenai metod, instrumen serta responden yang digunakan. Sebagai contoh, beliau menjelaskan berapa orang peserta yang digunakan iaitu 165 orang yang terdiri daripada (84 orang perempuan dan 81 lelaki) dan dipilih secara rawak dari 3 buah sekolah berlainan melalui 6 buah kelas yang dinilai untuk melalui proses penilaian formatif ini.
            Bagi kesimpulan kajian ini, penyelidik membuat kesimpulan secara terus hasil daripada pemerhatian beliau serta ekperimen beliau di 3 buah sekolah terhadap penilaian formatif yang dikaji. Dan kesimpulan beliau adalah releva dengan apa yang didapati dari hasil keseluruhan keputusan kajian.
            Implikasi bagi orang luar terhadap artikel ini adalah memberi penjelasan kepada orang ramai terutamanya (guru, orang tua, atau orang lain yang berurusan dengananak-anak) di "dunia nyata" terhadap kaedah pengajaran dan pembelajaran (P&P) di sekolah. Di mana mereka yang tidak terlibat secra langsung dalam P&P dapat mengetahui serba sedikit mengenai proses pembelajaran pelajaran dan sejauh mana gaya pembelajaran pelajar dinilai.


JURNAL KEDUA
           
            Menurut Kate T. Andersona, Steven J. Zuikera, Gita Taasoobshirazib dan Daniel T. Hickey, tujuan dari analisis ini adalah untuk mengembangkan pemahaman tentang cara bahawa pendekatan situative untuk penilaian dan menyokong amalan pembelajaran.
            Sebagai sebahagian daripada program-program penyelidikan yang lebih luas reka bentuk berasaskan kajian dianalisis interaksi kumpulan kecil dalam kegiatan maklum balas di dua kitaran reka bentuk. Dimana kaedah yang digunakan dalam pembangunan artikel ini adalah berdasarkan ekperimen melalui pembahagian kumpulan kecil. Usaha ini mereka menyemak bagaimana kegiatan penilaian formatif berpusat kepada program sokongan mereka samada baik dan menghalang lintasan penyertaan seluruh reka bentuk kitaran. Mereka melaksanakan pandangan situative mengetahui, belajar, dan penilaian untuk membangunkan kajian kes di dua kitaran reka bentuk. Setiap kes adalah sebuah contoh dari penyertaan pelajar dengan:
(A) penilaian yang membuat pengalaman kurikulum dilihat dalam hal yang lebih luas terhadap penilaian konteks
(B) menarik balik diskursif yang memanfaatkan penilaian terhadap menggalakkan penyertaan dalam pemahaman, baik formal dan formal.
            Penemuan menunjukkan cara-cara penglibatan pelajar dan guru dalam penglibatan secara kolaboratif / kerjasama menyokong dan menghalang pemahaman bermakna, yang dianggap syarat-syarat lintasan bagi penyertaan dalaman dan melalui perbualan dan penilaian bertulis, serta sebagai satu keuntungan belajar bagi individu di dalam kelas ujian formal dan standard-berorientasikan ujian luaran. Analisis rumusan yang lengkap bagi amalan domain konsep-wacana dan penilaian prestasi-menunjukkan bahawa penyertaan serta penglibatan dalam bentuk-bentuk sosial ilmiah menyokong kedua-dua belajar dan prestasi selanjutnya dalam konteks yang lebih formal.
            Kate T. Andersona, Steven J. Zuikera, Gita Taasoobshirazib dan Daniel T. Hickey membuat kesimpulan bahawa, mereka menyarankan reka bentuk prinsip-prinsip untuk mengintegrasikan fungsi formatif bagi menarik balik diskursif dengan fungsi sumatif bagi penilaian tradisional, melalui penyertaan dalam pelbagai bentuk ilmu pengetahuan wacana.  
           
KRITIKAN ANALISI KAJIAN

            Berdasarkan kepada penjelasan mengenai jurnal pertama di atas didapati bahawa penyelidik iaitu T. Andersona, Steven J. Zuikera, Gita Taasoobshirazib dan Daniel T. Hickey (2007),  tidak membuat kajian lepas atau kajian literatur secara terperinci berkenaan topik yang mereka ingin kaji. Mereka menerangkan secra kesluruhan kajian mereka terhadap penyelenggaraan kelas strategi penilaian formatif.
            Manakala bagi aspek metodologi pula, T. Andersona, Steven J. Zuikera, Gita Taasoobshirazib dan Daniel T. Hickey (2007) menggunakan metod kajian kes (case study) dan ekperimen sebagai pembangunan bagi kajian ini. Dalam kajian artikel ini menerangkan bagaimana kajian kes diberi fokus terhadap aspek yang ingin dikaji iaitu penilaian formatif. Mereka membuat video rakaman dua kumpulan masing-masing pelajar selama dua kitaran pelaksanaan sementara mereka terlibat dalam perbualan menarik balik sekitar kuiz close-level dan proksimal- peringkat pemeriksaan.
            Analisis mereka tertumpu pada wacana direkodkan berkaitan dengan item yang sesuai dengan rubrik kuiz dan jawapan formatif ditunjukkan di dalam jadual, dan pada prestasi pelajar pada ujian yang sesuai dan item ujian juga dipaparkan di dalam jadual. Untuk tujuan analisis ini, keputusan
pembelajaran tindakan diwakili dalam bentuk wacana antara pelajar-pelajar dan penilaian perkara, yang kemudian boleh Triangulasi dalam bentuk yang lebih luas seperti wacana antara rakan-rakan selama kegiatan maklum balas.
            Bagi kajian ini, penyelidik tidak membuat kesimpulan secara terus hasil daripada pemerhatian mereka serta ekperimen mereka. Walau bagaimanapun, mereka membuat sesi perbincangan terhadap apa yang dikaji oleh mereka berdasarkan keputusan kajian yang diterima. Analisis ini merupakan salah satu yang digunakan dalam penggunaan analisis wacana untuk memahami dan meningkatkan penyertaan dalam perbualan maklum balas oleh pelajar dan guru dan kesan penyertaan mereka terhadap hasil pembelajaran individu. Ini menggambarkan bagaimana orientasi teoritis situative membolehkan para penyelidik untuk mengubati prestasi mahasiswa pada item seperti ujian bagi individu sebagai contoh jenis-jenis wacana,membolehkan pemeriksaan koheren pemindahan pemahaman yang sangat berbeza.
            Kajian kes ini menunjukkan bahawa peranan dan sifat wacana kumpulan dan campur tangan guru menjejaskan kualiti gerakan mahasiswa sepanjang lintasan diskursif dari perbualan maklum balas formatif untuk lebih kegiatan penilaian formal. Jadi kajian ini memberi implikasi bagi orang luar.

JURNAL KETIGA

            Menurut Gayle A. Buck dan Amy E. Trauth-Nare (2009) , tujuan dari penyelidikan merekaadalah untuk mengembangkan pemahaman tentang pengalaman menjadi guru yang mencari untuk meningkatkan pembelajaran melalui penilaian formatif dan menggunakan pemahaman terhadap meningkatkan amalan-amalan mereka dalam pendidikan guru. Penilaian formatif menyediakan sarana untuk berjaya dalam pembelajaran. Malangnya, beberapa guru memahami implikasi pedagogis seperti perancah (scaffolding) atau peranan mereka dalam memanfaatkan penilaian formatif.
            Pemilihan metodologi dipengaruhi oleh keinginan mereka untuk pendekatan koperatif dan refleksif yang dipupuk untuk pemahaman yang mendalam tentang isu-isu yang relevan menghadapi kelas guru (Anderson dan Mitchener 1994; Greenwood dan Levin 1998). Penyelidikan Koperatif adalah bentuk kajian tindakan, tujuannya adalah untuk bekerja dengan orang lain yang mempunyai kepentingan yang sama untuk memahami dan meningkatkan kerja dengan berkongsi bersama. Dalam penyelidikan koperatif,  perbezaan antara subjek dan penyelidik menjadikan semua subjek aktif sebagai co-penyelidik. Kaedah ini sesuai untuk sebuah pendekatan refleksif sebagai kajian dan amalan berlaku secara serentak dan mempengaruhi satu sama lain.
            Gayle A. Buck dan Amy E. Trauth-Nare (2009), mendapati bahawa data yang dikumpul selama kajian ini memberikan kefahaman kepada guru terhadappemahaman daripada proses penilaian formatif. Penilaian formatif mereka dibangunkan melalui penyelidikan koperatif, namun diam-diam pendekatan penilaian formatif, sebuah pendekatan yang tidak tepat mendedahkan pembangunan konseptual pelajar. Guru telah mengambil bahagian dalam pembangunan profesional pada penilaian formatif dan mencari sokongan untuk menggabungkan penilaian formatif dalam rancangan pembelajaran mereka.
Tiga kategori didapati dari data analisis iaitu:
(1) mempersoalkan kesahihan pemahaman pedagogis diam-diam,
(2)memahami pengalaman pelajar, dan
 (3) menjelajah keperluan untuk membangunkan kelas lebih refleksif. Penemuan daripada kajian ini berguna bagi orang-orang berusaha untuk mempersiapkan para guru untuk membimbing pembelajaran sains.
            Gayle A. Buck dan Amy E. Trauth-Nare (2009), membuat kesimpulan bahawa seiring dengan waktu sekarang, sebahagian besar pelajar memahami proses penilaian formatif; sebahagian besar tidak mahu menyertainya. Setelah kita menyedari lebih baik dan layak membuat proses penilaian formatif,mereka  menjadi semakin menumpukan perhatian pada penciptaan proses yang lebih refleksif. Sedangkan guru yang dinyatakan keengganan dalam mengatur laju Arahan, ia mengembangkan pemahaman yang lebih dalam mengenai kesan daripada penilaian formatif pada perancangan instruksional. Mereka memahami cabaran praktikal dan manfaat untuk melaksanakan penilaian formatif yang berkualiti tinggi di dalam kelas sains, tidak boleh telah dicapai tanpa penglibatan berpanjangan di kelas dan berterusan dialog di antara ahli kumpulan penyelidikan koperatif.

KRITIKAN ANALISI KAJIAN

            Berdasarkan kepada penjelasan mengenai jurnal pertama di atas didapati bahawa penyelidik iaitu T Gayle A. Buck dan Amy E. Trauth-Nare (2009), tidak membuat kajian lepas atau kajian literatur secara terperinci berkenaan topik yang mereka ingin kaji. Mereka menerangkan secra kesluruhan kajian mereka terhadap penyelenggaraan kelas strategi penilaian formatif. DengarBaca secara fonetik
            Manakala bagi aspek metodologi pula Gayle A. Buck dan Amy E. Trauth-Nare (2009), menggunakan metod kajian kes (case study) dan ekperimen sebagai pembangunan bagi kajian ini. Dalam kajian artikel ini menerangkan bagaimana kajian kes diberi fokus terhadap aspek yang ingin dikaji iaitu penilaian formatif DengarBaca secara fonetik
Bagi kajian ini, Gayle A. Buck dan Amy E. Trauth-Nare (2009), membuat kesimpulan secara terus hasil daripada pemerhatian mereka. Mereka membuat sesi perbincangan terhadap apa yang dikaji oleh mereka berdasarkan keputusan kajian yang diterima. Guru menanganinya dengan berdialog dengan mahasiswa, yang membentuk hubungan yang lebih percaya dan pelajar dibenarkan untuk berkomunikasi secara lebih penuh mereka mengembangkan konsepsi.
            Jadi kajian ini memberi implikasi bagi orang guru-guru di mana mereka mendapat  keputusan penilaian Guru 'keputusan adalah proses di mana tuntutan luaran tanggungjawab yang seimbang dengan nilai-nilai mereka sendiri dan konsep kelas penilaian (McMillan 2003). Bekerjasama dengan seorang guru memberi ilmu pengetahuan dan mempersiapkan guru sains untuk sepenuhnya menyedari penilaian formatif di dalam kelas.

JURNAL KEEMPAT

            Menurut Hamimi Fadziati A. Wahab, Mohd Taufiq Mohd Yusof, Hafizah Husain, Mohd Hairi Mohd Zaman dan Aini Hussain (2008), kertas kerja ini bertujuan untuk melihat penggunaan serta keberkesanan penilaian formatif sebagai satu usaha ke arah penambahbaikan dalam proses P&P di JKEES, UKM. Kursus KKKL3133 dan KKKL3143 pada Semester 1 Sesi 2007/2008 dijadikan kursus percubaan untuk melihat keberkesanan penggunaannya sebelum diimplementasikan sepenuhnya di Jabatan. Secara umumnya, pelaksanaan penilaian ini dibuat semasa proses pembelajaran berlangsung melalui pencapaian
pelajar dalam kuiz, tutoran, latihan, laporan makmal atau peperiksaan pertengahan.

            Para penyelidik melihat hasil dapatan daripada pelaksanaannya berdasarkan keputusan peperiksaan pertengahan pelajar dalam kursus tersebut. Setelah penilaian ini dijalankan, hasil dari pelaksanaannya dianalisa dan pencapaian pelajar ini dibandingkan antara sebelum penilaian dibuat dalam peperiksaan pertengahan dan setelah penilaian diadakan melalui pencapaian peperiksaan akhir. Maklumat-maklumat yang diperolehi dari penilaian formatif ini digunakan untuk menyelesaikan masalah-masalah yang telah dikenal pasti melalui penerapan kaedah melengkapkan gegelung. Dengan itu, penambahbaikan telah dilakukan bagi meningkatkan proses P&P.

            Hamimi Fadziati A. Wahab, Mohd Taufiq Mohd Yusof, Hafizah Husain, Mohd Hairi Mohd Zaman dan Aini Hussain (2008), membuat kesimpulan bahawa penilaian dalam proses pengajaran dan pembelajaran boleh dilakukan secara berterusan melalui penilaian formatif. Ianya adalah satu kaedah sokongan dan langkah intervensi kepada pensyarah dan pelajar untuk mengatasi kelemahan yang ada. Kesimpulannya, mereka menyatakan bahawa penggunaan penilaian formatif ini dilihat sebagai salah satu usaha ke arah penambahbaikan kepada sistem pengajaran dan pembelajaran yang sedia ada di JKEES, UKM.Dengar


KRITIKAN ANALISI KAJIAN

            Berdasarkan kepada penjelasan mengenai jurnal pertama di atas didapati bahawa penyelidik iaitu Hamimi Fadziati A. Wahab, Mohd Taufiq Mohd Yusof, Hafizah Husain, Mohd Hairi Mohd Zaman dan Aini Hussain (2008), membuat kajian lepas atau kajian literatur secara terperinci berkenaan topik yang mereka ingin kaji dan dijelaskan di dalam pengenalan. Mereka menerangkan mengambil isu-isu yang berkenaan dengan penilaian formatif serta mendapatkan jurang bagi kajian mereka ini.DengarBaca secara fonetik
            Manakala bagi aspek metodologi pula Hamimi Fadziati A. Wahab, Mohd Taufiq Mohd Yusof, Hafizah Husain, Mohd Hairi Mohd Zaman dan Aini Hussain (2008), pelaksanaan penilaian ini dibuat semasa proses pembelajaran berlangsung melalui pencapaian pelajar dalam kuiz, tutoran, latihan, laporan makmal atau peperiksaan pertengahan. Pelaksanaan penilaian telah dibuat dengan memberi maklum balas awal kepada pelajar melalui soalan kuiz. Keputusan bagi kuiz diberi seawal mungkin untuk tindakan susulan.
Bagi kajian ini, Hamimi Fadziati A. Wahab, Mohd Taufiq Mohd Yusof, Hafizah Husain, Mohd Hairi Mohd Zaman dan Aini Hussain (2008), membuat kesimpulan secara terus hasil daripada pemerhatian mereka. Daripada penilaian mereka, P&P boleh dilakukan secara berterusan melalui penilaian formatif. Dan mereka membuat kesimpulan secara keseluruhan bagi kajian ini.
            Jadi kajian ini memberi implikasi bagi orang guru-guru dan pelajar. Bagi guru-guru, ia merupakan satu kaedah sokongan intervensi kepada mereka. Manakala bagi pelajar, ia dapat meningkatkan kecemerlangan dalam pembelajaran mereka. Walau bagaimanapun, seperti yang diberitahu para penyelidik, ia memerlukan komitmen daripada guru dan pelajar agar penggunaan penilaian formtaif ini menjadi salah satu usaha menambahbaikan sistem P&P.

No comments:

Post a Comment